Czym jest joga i co może Ci dać?

Joga to nie tylko gimnastyka dla ciała, ale także, a może przede wszystkim, praktyka dla ducha. To filozofia życia, która wywodzi się z Indii i ma już 5000 lat. Jej głównym założeniem jest połączenie ciała, umysłu i duszy, które oddziałują na siebie wzajemnie. Jeśli pracujesz nad jedną sferą, automatycznie poprawia się też stan pozostałych. Czy joga jest receptą na harmonijne, zdrowe życie? Jak zacząć ćwiczyć? Sprawdź!Joga - co to jest?

Co może dać Ci joga?

Joga jest filozofią, która naucza wyciszenia i koncentracji – po to, by osiągnąć świadomość swojego ciała i jaźni. System ćwiczeń, na którym oparta jest joga, ma pozwolić na osiągnięcie zarówno sprawności fizycznej, jak i psychicznej oraz zapewnić dobre samopoczucie.

Regularna praktyka jogi daje liczne korzyści dla ciała, na przykład:

  • elastyczne i silne ciało – Twoje mięśnie są rozciągnięte, wzmocnione, a zakres ruchu znacznie się powiększa;
  • prawidłowa waga ciała, przyspieszenie metabolizmu, pozbycie się z organizmu toksyn;
  • ogólne rozluźnienie ciała i pozbycie się napięć wynikających ze stresu;
  • zdrowy kręgosłup, prawidłowa postawa ciała;
  • dotlenienie organizmu dzięki pracy nad świadomym, głębokim, długim oddechem;
  • ogólna poprawa zdrowia – joga może pomóc pozbyć się wielu schorzeń i dolegliwości, takich jak bóle głowy, bóle pleców i stawów, wysokie ciśnienie, podwyższony cukier, bezsenność.

To, co niezwykle cenne w jodze, to korzyści umysłowe i duchowe. Należą do nich m.in.:

  • redukcja stresu i spokój wewnętrzny – możesz to osiągnąć między innymi dzięki głębokiemu oddechowi, który jest jednym z filarów jogi;
  • lepsza koncentracja – łatwiej Ci zapanować nad myślami;
  • lepsze samopoczucie i radość;
  • skupienie się na sobie – podczas praktyki jogi możesz skoncentrować się tylko na sobie, a co za tym idzie – lepiej poznać siebie;
  • kontrola nad emocjami – joga pozwala nabrać Ci dystansu i obiektywnie spojrzeć na swoje emocje, a co za tym idzie – nie dać im nad Tobą zapanować.

Ponadto joga to praktyka dla każdego – niezależnie od tego, na jakim stopniu zaawansowania jesteś, możesz zacząć ćwiczyć. Każde ćwiczenie możesz dopasować do własnych możliwości.

Początki nie są trudne – zacznij od drobnych zmian

Jak zacząć rozwijać się z jogą? Nie musisz inwestować w drogi sprzęt, strój, ani nawet zapisywać się do szkoły jogi. Na początek wystarczy Ci trochę miejsca w pokoju, wygodne ubranie i mata. Jeśli nie masz maty lub na razie nie chcesz w nią inwestować, możesz ćwiczyć na dywanie. Pamiętaj jednak, że ćwiczenie na matach zdecydowanie zwiększa komfort – zwłaszcza jeśli masz delikatne kolana, nadgarstki czy łokcie.

Aby zacząć ćwiczyć, poszukaj w internecie filmów instruktażowych. Znajdź ulubionego instruktora i ćwicz z nim w domowym zaciszu. Możesz zacząć od krótkich, kilkunastominutowych praktyk, by z czasem stopniowo zwiększać ich intensywność i długość. Jeśli uznasz, że joga to aktywność dla Ciebie, możesz zapisać się do szkoły, czy zainwestować w wygodną matę.

Nie obawiaj się, że już podczas pierwszej praktyki będziesz musiał poczuć świadomość ciała i ducha oraz osiągnąć pełną harmonię. To wręcz niemożliwe. Nie zniechęcaj się, jeśli okaże się, że niektóre pozycje sprawiają Ci trudność. Wszystko przychodzi z czasem. Zacznij od pracy nad ciałem, oddechem i od zdrowego odżywiania. Zobaczysz, że cała reszta wkrótce przyjdzie sama.

2018-09-19T20:21:44+00:00

Dodaj komentarz